H.C Andersens voksede op på  ”Usædelige Fyen”, hvor 30% af alle børn blev født uden for ægteskabet og hvor børnedødeligheden var stor.  Da Hans Andersen, H.C Andersens far, døde efter to års sygdom var det vinter og ruden var frosset til og åbenbarede de smukkeste mønstre. Moren pegede på ruden og fortalte H.C Andersen, at Isdronningen sikkert som amen i kirken havde taget ham. Lige så sikkert som at Åmanden i Odense Å årligt krævede mindst ét offer. Faren var rationalist. Troede på, at Kristus var et menneske, men et usædvanligt menneske. Da faren bekendtgjorde det for den unge H.C hev moren sønnen ind i stuen, smed et tæppe over dem begge, bekendtgjorde, at det var djævelen, der talte gennem faren og bad højt Fadervor med den skræmte søn. H.C Andersens far havde åbenbaret en eventyrverden for sønnen. Læst op af Holberg, Lafontaine, Shakespeare og Brødrene Grimm og spillet teater med ham. Bedstemoren havde fyldt ham med løgnehistorier. Som 14-årig flygtede H.C til København. Med ”Den indre rimdjævel” på ryggen og frygten for at blive sat i snedkerlære tromlede han med improvisationer og recitationer ind på de bonede gulve – helt ind på Amalienborg. For han var jo i virkeligheden kongesøn. Eller var han? Kom ind på Det Kgl Teater men blev fyret og sat på skolebænken i ”Plagelse”, hvor han i en time med fremmedsprog skrev det digt, der helt tilfældigt gjorde ham verdensberømt og som anlagde et helt nyt syn på barnet og barndommen. Få år senere skrev han en surrealistisk roman, hvor han i det 22. århundrede flyver i en brødkurv over København og taler med et tårn, der kan alle monologer fra Hamlet.  Skriver Danmarks første storbylyrik og  Danmarks første dannelsesroman, der med en mesterlig psykologisk indsigt banede vejen for Det moderne gennembrud. I 1835 skriver  han af ren pengenød fire eventyr, der udkom op til jul. For vidste du, at H.C Andersen var en mester i markedsføring? Sideløbende med det lavede han papirklip, der imponerede Van Gogh og collager, Picasso må have kendt til, da han opfandt kubismen. I foredraget vil jeg via lyrik, dagbøger, rejsebøger, romaner og eventyr, klip og collager fortælle om myten, selviscenesætteren, eventyreren, hypokonderen, provokatøren men vigtigst af alt forfatteren H.C Andersen. Du vil høre om røde tråde i forfatterskabet, digterens tanker om udødelighed, kærligheden og det altoverskyggende gennembrud, der aldrig kom.   For pris, praktiske detaljer mm se Sogneaften.dk: http://sogneaften.dk/niels-pedersen.htm

H.C Andersens voksede op på ”Usædelige Fyen”, hvor 30% af alle børn blev født uden for ægteskabet og hvor børnedødeligheden var stor. Da Hans Andersen, H.C Andersens far, døde efter to års sygdom var det vinter og ruden var frosset til og åbenbarede de smukkeste mønstre. Moren pegede på ruden og fortalte H.C Andersen, at Isdronningen sikkert som amen i kirken havde taget ham. Lige så sikkert som at Åmanden i Odense Å årligt krævede mindst ét offer. Faren var rationalist. Troede på, at Kristus var et menneske, men et usædvanligt menneske. Da faren bekendtgjorde det for den unge H.C hev moren sønnen ind i stuen, smed et tæppe over dem begge, bekendtgjorde, at det var djævelen, der talte gennem faren og bad højt Fadervor med den skræmte søn. H.C Andersens far havde åbenbaret en eventyrverden for sønnen. Læst op af Holberg, Lafontaine, Shakespeare og Brødrene Grimm og spillet teater med ham. Bedstemoren havde fyldt ham med løgnehistorier. Som 14-årig flygtede H.C til København. Med ”Den indre rimdjævel” på ryggen og frygten for at blive sat i snedkerlære tromlede han med improvisationer og recitationer ind på de bonede gulve – helt ind på Amalienborg. For han var jo i virkeligheden kongesøn. Eller var han? Kom ind på Det Kgl Teater men blev fyret og sat på skolebænken i ”Plagelse”, hvor han i en time med fremmedsprog skrev det digt, der helt tilfældigt gjorde ham verdensberømt og som anlagde et helt nyt syn på barnet og barndommen. Få år senere skrev han en surrealistisk roman, hvor han i det 22. århundrede flyver i en brødkurv over København og taler med et tårn, der kan alle monologer fra Hamlet. Skriver Danmarks første storbylyrik og Danmarks første dannelsesroman, der med en mesterlig psykologisk indsigt banede vejen for Det moderne gennembrud. I 1835 skriver han af ren pengenød fire eventyr, der udkom op til jul. For vidste du, at H.C Andersen var en mester i markedsføring? Sideløbende med det lavede han papirklip, der imponerede Van Gogh og collager, Picasso må have kendt til, da han opfandt kubismen. I foredraget vil jeg via lyrik, dagbøger, rejsebøger, romaner og eventyr, klip og collager fortælle om myten, selviscenesætteren, eventyreren, hypokonderen, provokatøren men vigtigst af alt forfatteren H.C Andersen. Du vil høre om røde tråde i forfatterskabet, digterens tanker om udødelighed, kærligheden og det altoverskyggende gennembrud, der aldrig kom. For pris, praktiske detaljer mm se Sogneaften.dk: http://sogneaften.dk/niels-pedersen.htm